Metodologia examenului de absolvire

Sapientia.ro Sapientia.ro
Neptun  ISSUU 
Metodologia examenului de absolvire

Metodologia examenului de absolvire, criterii de evaluare și structura portofoliului didactic

  • Precizări inițiale

Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică se finalizează cu un examen de absolvire, atât la nivelul I (inițial), cât și la nivelul II (de aprofundare) de formare.

  • Condițiile de înscriere la examenul de absolvire

Condiția fundamentală de înscriere la examenul de absolvire constă în parcurgerea unităților de instruire prevăzute în planul de învățământ, respectiv acumularea numărului prevăzut de credite obligatorii (30/35 de credite în cazul nivelului I de formare, la care se adaugă 30 de credite în cazul nivelului II de formare).

A. Examenul de absolvire pentru nivelul I

A.1. Domeniile evaluării

  • Susținerea publică a portofoliului didactic
  • Susținerea lucrării finale.

A.2. Cerințele elaborării portofoliului didactic. Conținutul și structura portofoliului didactic

Portofoliul didactic reprezintă materializarea aplicativă a cunoștințelor, deprinderilor, subcompetențelor asimilate în cadrul disciplinelor prevăzute în planul de învățământ al programului de studiu, acordându-se o atenție deosebită experiențelor didactice obținute în cadrul practicii pedagogice, prin intermediul orelor asistate și ținute. În procesul de elaborare al portofoliului trebuie avute în vedere următoarele cerințe:

  • Portofoliul didactic să conțină acele documente care reflectă cu exactitate nivelul de pregătire și procesul de dezvoltare al studentului în domenii date de pregătire și formare;
  • Referatele dedicate lecțiilor asistate trebuie să reflecte că absolventul este capabil să-și sistematizeze experiențele dobândite pe baza unor criterii pedagogice;
  • Planurile de lecții proiectate trebuie să reflecte abilitățile absolventului de proiectare a activității didactice: prelucrarea metodică a conținutului, organizarea și dirijarea învățării, organizarea și dirijarea evaluării, gestionarea timpului, managementul clasei etc. ;
  • Caracterizarea psihopedagogică a elevului va reflecta abilitățile absolventului de a identifica trăsăturile de personalitate ale unui elevul, pe baza criteriilor date, prin aplicarea conceptelor însușite, precum și prin formularea unor concluzii, respectiv propuneri de dezvoltare psihopedagogică individuală;
  • Lucrarea științifică va reflecta capacitatea de analiză și sinteză, de abordare critică și creativă a conceptelor teoretice din perspectiva practicii pedagogice a domeniului științific pentru care se pregătește.
  • Criteriul de conținut al lucrărilor științifice finale: absolventul alege din temele propuse sau poate propune teme proprii prin consultare cu coordonatorul lucrării. Temele abordate trebuie să conțină atât o prezentare teoretică pe baza literaturii de specialitate, cât și una aplicativă, metodică, formulate pe baza experiențelor individuale. Criterii de structură avute în vedere în cazul elaborării lucrărilor finale, de absolvire sunt: prezentarea temei lucrării și a finalității urmărite, analiza temei prin contextualizarea ei în literatura de specialitate actuală, prezentrea metodelor de investigare a temei analizate, formularea concluziilor, propunerilor pe baza datelor obținute. Lucrarea se termină cu prezentarea bibliografiei consultate în legătură cu tema aleasă. Criteriile de editare a lucrărilor pentru fiecare domeniu de specialitate sunt deliate în documentul cu titlul Normele de editare a lucrărilor științifice (nivelul I).

A.3. Structura portofoliului pedagogic

Nivelul I. Învățământ gimnazial

1.1. Fișă de asistență la ore;
1.2. Raport privind experiența orelor asistate (cu semnătura profesorului mentor);
1.3. Referatele/Planurile lecțiilor asistate
1.4. Referatele/Planurile lecțiilor susținute;
1.5. Fișele de evaluare ale lecțiilor ținute (întocmit de profesorul mentor);
1.6. Fișa de evaluare a lecției finale (întocmit de profesorul mentor în cazul în care nu poate să fie prezent profesorul coordonator);
1.7. Caracterizarea psihopedagogică a unui elev din ciclul gimnazial;
1.8. Planificarea anuală/modulară/pe unități de învățare în domeniul disciplinei;
1.9. Proiectarea unei activități extracurriculare pentru zilele Școala altfel sau Săptămâna verde

A.4. Lucrarea finală

  • Tema lucrării este aleasă de student în colaborare cu profesorul îndrumător;
  • Lucrarea trebuie să conțină aproximativ 10-15 pagini, respectiv 20000-25000 caractere (fără spațiile dintre cuvinte).

Recomandat/ opțional: Planurile de lecții ale orelor de dirigenție sau ale altor activități extracurriculare asistate.

Portofoliile se vor preda atât online, cât și în variantă printată, în dosar plic sau dosar cu șină, iar lucrările metodico-științifice se predau separat, printat și legat cu spirală de plastic.

A.5. Criteriile de evaluare ale portofoliului didactic nivelul I

  • Să conțină toate documentele cerute;
  • Calitatea documentelor prezentate să fie în concordanță cu criteriile de elaborare;
  • Documentele să fie structurate după principii didactice;
  • Portofoliul să evidenţieze competenţele de proiectare ale viitorului profesor și abilitățile de utilizare a terminologiei de specialitate.

A.6. Criteriile de evaluare ale lucrării metodico-științifice de absolvire

  • Calitatea științifică a temei prezentate;
  • Definirea problemei cercetate și a finalităților urmărite;
  • Argumentarea alegerii metodelor de cercetare;
  • Prelucrarea și interpretarea datelor empirice
  • Limbajul utilizat să satisfacă cerințele stilului științific;
  • Utilizarea adecvată și interpretarea corectă a terminologiei utilizate;
  • Textul lucrării să reflecte cerințele de editare a lucrării științifice;
  • Folosirea adecvată a citărilor, bibliografie modernă și actuală;

Precizare: Condiția prezentării la susținerea orală a lucrării este gradul de corespondență sub 20% conform raportului aplicației antiplagiat „Turnitin”. Controlul, elaborarea raportului aplicației „Turnitin” și evaluarea acestuia este atribuția responsabilului local al DSPP și al profesorului îndrumător.

A.7. Susținerea publică a portofoliului

  • Prezentarea portofoliului și a lucrării metodico-științifice;
  • Oferirea de răspunsuri la întrebările adresate de membrii comisiei, respectiv de cei interesați.

Timpul de care dispune absolventul în cadrul susținerii portofoliului: 10 minute pentru prezentarea portofoliului și 5 minute pentru răspunsuri la întrebări.

A.8. Criteriile de evaluare ale susținerii orale

  • Modalitatea prezentării portofoliului (coerența informațiilor, susținerea argumentată a ideilor, folosirea corectă a limbajului de specialitate);
  • Încadrarea în timpul disponibil;
  • Utilizarea modalităților eficiente de comunicare;
  • Stabilirea și menținerea contactului cu membrii comisiei;
  • Oferirea de răspunsuri competente la întrebările puse de comisia de examen.

A.9. Evaluarea și notarea performanței obținute la examenul final

  • Absolvenții vor primi note (nu calificative); 
  • Nota finală se va stabili astfel: 20% calitatea portofoliului și a prezentării acestuia, 50% calitatea lucrării metodico-științifice și 30% calitatea susținerii orale a lucrării;
  • Reușita examenului înseamnă acordarea de 5 credite.

 

B. Examenul de absolvire pentru nivelul II

B.1. Domeniile evaluării

  • Susținerea publică a portofoliului didactic
  • Susținerea lucrării finale.

B.2. Cerințele elaborării portofoliului didactic. Conținutul și structura portofoliului didactic

Portofoliul didactic reprezintă materializarea aplicativă a cunoștințelor, deprinderilor, subcompetențelor asimilate în cadrul disciplinelor prevăzute în planul de învățământ al programului de studiu, acordându-se o atenție deosebită experiențelor didactice obținute în cadrul practicii pedagogice, prin intermediul orelor asistate și ținute. În procesul de elaborare al portofoliului trebuie avute în vedere următoarele cerințe:

  • Portofoliul didactic să conțină acele documente care reflectă cu exactitate nivelul de pregătire și procesul de dezvoltare al studentului în domenii date de pregătire și formare;
  • Referatele dedicate lecțiilor asistate trebuie să reflecte că absolventul este capabil să-și sistematizeze experiențele dobândite pe baza unor criterii pedagogice;
  • Planurile de lecții proiectate trebuie să reflecte abilitățile absolventului de proiectare a activității didactice: prelucrarea metodică a conținutului, organizarea și dirijarea învățării, organizarea și dirijarea evaluării, gestionarea timpului, managementul clasei etc. ;
  • Caracterizarea psihopedagogică a elevului va reflecta abilitățile absolventului de a identifica trăsăturile de personalitate ale unui elevul, pe baza criteriilor date, prin aplicarea conceptelor însușite, precum și prin formularea unor concluzii, respectiv propuneri de dezvoltare psihopedagogică individuală;
  • Lucrarea științifică va reflecta capacitatea de analiză și sinteză, de abordare critică și creativă a conceptelor teoretice din perspectiva practicii pedagogice a domeniului științific pentru care se pregătește.

Criteriul de conținut al lucrărilor științifice finale: absolventul alege din temele propuse sau poate propune teme proprii prin consultare cu coordonatorul lucrării. Temele abordate trebuie să conțină atât o prezentare teoretică pe baza literaturii de specialitate, cât și una aplicativă, metodică, formulate pe baza experiențelor individuale. Criterii de structură avute în vedere în cazul elaborării lucrărilor finale, de absolvire sunt: prezentarea temei lucrării și a finalității urmărite, analiza temei prin contextualizarea ei în literatura de specialitate actuală, prezentrea metodelor de investigare a temei analizate, formularea concluziilor, propunerilor pe baza datelor obținute. Lucrarea se termină cu prezentarea bibliografiei consultate în legătură cu tema aleasă. Criteriile de editare a lucrărilor pentru fiecare domeniu de specialitate sunt deliate în documentul cu titlul Normele de editare a lucrărilor științifice (nivelul II).

B.3. Structura portofoliului pedagogic (Nivelul II)

1.1. Fișele de observație ale orelor asistate;
1.2. Referatele/Planurile lecțiilor susținute;
1.3. Fișele de evaluare ale lecțiilor ținute (întocmit de profesorul mentor);
1.4. Fișa de evaluare a lecției finale (întocmit de profesorul mentor);
1.5. Caracterizarea psihopedagogică a unui elev din ciclul liceal;
1.6. Planificarea anuală/modulară/pe unități de învățăre în domeniul disciplinei;
1.7. Proiectarea unei activități extracurriculare pentru zilele Școala altfel sau Săptămâna verde

Recomandat/ opțional: Planurile de lecții ale orelor de dirigenție sau ale altor activități extracurriculare asistate.

Portofoliile se vor preda atât online, cât și în variantă printată, în dosar plic sau dosar cu șină, iar lucrările metodico-științifice se predau separat, printat și legat cu spirală de plastic.

B.4. Lucrarea finală

  • Tema lucrării este aleasă de student în colaborare cu profesorul îndrumător;
  • Lucrarea trebuie să conțină aproximativ 20-25 pagini, respectiv 000 – 40.000 caractere (fără spațiile dintre cuvinte). Criteriile de editare a lucrărilor pentru fiecare domeniu de specialitate sunt deliate în Normele de editare a lucrărilor științifice (nivelul II).

A.5. Criteriile de evaluare ale portofoliului didactic nivelul I

  • Să conțină toate documentele cerute;
  • Calitatea documentelor prezentate să fie în concordanță cu criteriile stabilite și prezentate absolveților;
  • Documentele să fie structurate după principiile de logică didactică;
  • Portofoliul trebuie să reflecte competenţele de proiectare, de planificare, de organizare a activității didactice, prin utilizarea cu rigurozitatea a terminologiei de specialitate.

A.6. Criteriile de evaluare ale lucrării metodico-științifice de absolvire

  • Calitatea științifică a temei prezentate;
  • Definirea problemei de cercetare și a finalităților urmărite;
  • Argumentarea alegerii metodelor de cercetare;
  • Prelucrarea și interpretarea datelor empirice
  • Utilizarea adecvată și corectă a terminologiei de specialitate;
  • În elaborarea lucrării să se respecte cerințele și normele de tehnoredactare stabilite;
  • Folosirea adecvată a resurselor bibliografice, pornind de la o literatură de specialitate modernă și actuală;
  • Precizare: Condiția prezentării la susținerea orală a lucrării este gradul de corespondență sub 20% conform raportului aplicației antiplagiat „Turnitin”. Controlul, elaborarea raportului aplicației „Turnitin” și evaluarea acestuia este atribuția responsabilului local al DSPP și al profesorului îndrumător.

B.7. Susținerea publică a portofoliului și a lucrării metodico-științifice

  • Prezentarea portofoliului și a concluziilor formulate pe baza practicii pedagogice efectuate;
  • Oferirea de răspunsuri la întrebările adresate de membrii comisiei, respectiv de cei interesați.

Timpul de care dispune absolventul în cadrul susținerii portofoliului: 10 minute pentru prezentarea portofoliului și 5 minute pentru răspunsuri la întrebări.

B.8. Criteriile de evaluare ale susținerii orale

  • Modalitatea prezentării portofoliului (coerența prezentării, acuratețea științifică);
  • Încadrarea în timpul disponibil;
  • Calitatea prezentării, calitatea materialului ilustrativ/ demonstrativ;
  • Stabilirea și menținerea contactului cu membrii comisiei;
  • Calitatea răspunsurilor oferite la întrebările comisiei de examen.

B.9. Evaluarea și notarea performanței obținute la examenul final

  • Pe baza evaluării efectuate absolvenții vor primi note. Pentru evaluarea și notarea obiectivă a subcomponentele B6, B7, B8 munca comisiei de examen va fi susținută de Fișa de evaluare a portofoliului, Fișa de evaluare a lucrării și Fișa de evaluare a prezentării.
  • Nota finală se va stabili după următoarele proporții: 10% calitatea portofoliului și a prezentării acestuia, 60% a notei finale va reprezenta calitatea lucrării metodico-științifice și 30% calitatea susținerii orale a lucrării;
  • Reușita examenului valorează 5 credite.

 

Dispoziții finale

Lucrările, portofoliile suspuse evaluării se vor afla la dispoziția comisiei de evaluare cu minim 7 zile lucrătoare înainte de susținerea lor orală în scopul efectuării evaluărilor individuale. 

Cerințele prevăzute în acest document cu privire la elaborarea și evaluarea portofoliului didactic și a lucrărilor finale sunt rediscutate anual la nivelul Departamentului de Specialitate cu Profil Psihopedagogic și comunicate absolvenților la începutul fiecărui an universitar.

Programul de formare psihopedagogică se va finaliza cu examen de absolvire pentru ambele nivele de certificare.

Sapientia.ro
Sapientia EMTE

Universitatea „Sapientia” este o instituție autonomă a maghiarilor din România, care și-a definit principala menire în a-i asigura acestei comunităţi naţionale o educaţie şi o viaţă ştiinţifică la un nivel profesional recunoscut.

Contact

Rectorat

400112 Cluj-Napoca, str. Matei Corvin nr. 4
 
Tel.: +40 723 614 525, fax: +40 264 593 688
E-mail: officesapientia.ro
 
 
btz webdesign